Podnikání má oproti zaměstnání jeden zásadní rozdíl – není to jen odškrtávání úkolů na to-do listu. Je to spíš jako vystoupení v divadle, kde denně střídáš kostýmy a role. Jednou jsi plná nápadů, jindy strategicky plánuješ, jak je zrealizovat… a někdy prostě sedíš u počítače a makáš, protože někdo to udělat musí.
Tohle přepínání mezi rolemi je naprosto normální – a v podnikání dokonce nezbytné. Pravděpodobně ti ale některá z rolí sedí víc než jiná. A je to v pořádku! Každý máme vrozené předpoklady, málokdo od narození exceluje ve všech třech. Přesto potřebuješ, aby v tvém byznysu byly všechny zastoupené a hrály v souladu. Jinak to začne skřípat a tvůj projekt se může začít nenápadně rozpadat jako domeček z karet.
Právě proto je tak důležité poznat svá tři podnikatelská já: vizionářku, manažerku a tvůrkyni. Každé z nich má na cestě k úspěchu svoje místo.
A v tomto článku se na ně spolu podíváme. Co ti každá z těch rolí přináší – a proč bys ani jednu z nich neměla nechat ležet v koutě.
Když jsi začínala podnikat, měla jsi možná jen mlhavou představu, proč se do toho vlastně pouštíš. Ale někde uvnitř jsi cítila, co svým klientkám chceš přinést, jak jim zlepšit život a jakou stopu by tvoje práce měla zanechat.
Možná máš už teď před očima obraz toho, co chceš v následujících letech – nebo klidně desetiletích – vybudovat. A hlavně víš, že nechceš, aby tě každodenní operativa spolkla jako mořský vír. Nejde ti jen o to, aby tvoje podnikání fungovalo tento týden nebo příští měsíc. Víš, že stavíš něco, co má přežít bouře, sezóny i proměny trhu. Něco, co má stát pevně i za rok, za pět let… a klidně i déle.
Bez vizionářky hrozí, že se začneš ztrácet. Že budeš slepě kopírovat strategie jiných lidí, protože „tak se to přece dělá“. Možná budeš cítit, že ti něco chybí – autentičnost, duše, opravdový smysl. A to je cesta k vyhoření. Nebo ke stereotypu, kdy budeš svoje podnikání dělat jen ze zvyku. Ale proto jsi se přece na podnikatelskou cestu nevydala…
Vizionářka v tobě je ta, která ti připomíná, proč jsi začala. Ta, která ti ukazuje světlo na konci tunelu i tehdy, když se ti zdá, že jsi zabloudila. A ta, která drží směr, i když fouká protivítr.
Manažerka je ta, která dokáže ze snů vizionářky postavit pevný most do reality. Je to tvoje vnitřní projekťačka, která rozhoduje, jaké akční kroky podnikneš, jakou strategii zvolíš a jak si to celé naplánuješ tak, aby to zvládlo nejen tvoje podnikání, ale i tvůj osobní život.
Pomáhá ****ti sladit marketing s realitou, klienty s rodinnou večeří a byznysové plány s tím, že někdy prostě děti onemocní nebo ti do práce hodí vidle nečekaná návštěva. Je to neviditelná síla v pozadí, díky které se sny stávají realitou a podnikání nevypadá jako chaos plný náhodných nenavazujících nápadů.
Možná je ti tahle role blízká. Miluješ checklisty, tabulky a pocit, že všechno má svoje místo a řád. Anebo naopak – při slově „řízení“ by ses nejradši schovala pod deku s čokoládou a dělala, že to neexistuje. Ať je ti to blízké nebo ne, manažerku ve svém vnitřním týmu potřebuješ. Bez ní by tvoje sny zůstaly jen krásnými obrázky na vision boardu.
Manažerka drží otěže tvého podnikání pevně v rukou. A právě díky ní můžeš kráčet ke svým cílům s klidem a jistotou, že se tvoje vysněná cesta opravdu uskuteční.
Nakonec všechny ty krásné vize a pečlivé plány někdo musí uskutečnit. A právě tady nastupuje tvůrkyně – tvoje vnitřní pracantka, která sedne na zadek a pustí se do práce.
Je to ona, kdo natáčí videa, píše emaily, sepisuje články, chystá prodejní stránky nebo vede konzultace s klienty. Tvůrkyně má sebedisciplínu, tah na branku a hlavně schopnost dokončit věci včas a v dobré kvalitě. Je šikovná, tvůrčí, kreativní i inovativní. Ví, jak vzít plán z hlavy manažerky a vize vizionářky a proměnit je v něco, co tvoji klienti opravdu uvidí, uslyší a zažijí.
Možná by se mohlo zdát, že tvůrkyně je jenom „ta, co poslouchá“, co vykonává příkazy. Ale opak je pravdou. Bez tvůrkyně by se všechny nápady a plány jen hromadily v šuplíku. Neustále by ses učila nové strategie, vymýšlela lepší a lepší nápady, analyzovala a plánovala… ale nikdy bys neudělala ten krok do akce. A ty víš, že bez akce nepřijdou výsledky.
Tvůrkyně je článkem, který tvoje podnikání drží v pohybu. Je to právě ona, kdo staví tvoje sny kámen po kameni. Díky ní se podnikání mění z teorie na něco skutečného, co přináší peníze, klientky i úspěchy.
A která tě nejvíc vyčerpává?
Možná to tak na první pohled nevypadá, ale v každé z nás se ukrývá vizionářka, manažerka i tvůrkyně. Všechny tři dohromady tvoří tvůj vnitřní tým, který tě vede na podnikatelské cestě (nejen) k úspěchu.
A nejen to. Ani jedna z těch rolí není univerzální. Existují různé typy tvůrkyní, stejně jako různé typy manažerek a vizionářek. Každá z nás v sobě nosí trochu jinou kombinaci těchto sil. Právě tahle jedinečná směsice z tebe dělá podnikatelku s velkým P – takovou, která má vlastní styl, vlastní cestu a vlastní otisk, který zanechává ve světě.
Pokud chceš líp pochopit, v čem je tvoje největší síla, a kde naopak můžeš narazit na slabší místa, připravila jsem pro tebe speciální autorský kvíz.
Zjisti, jaké vnitřní role v sobě nosíš, jak je můžeš vědomě využívat a jak s nimi pracovat tak, aby ti co nejvíc pomáhaly růst ↓
Zabere ti jen pár minut, ale může ti otevřít úplně nové dveře ke tvému stylu podnikání.
Nikdo neříká, že musíš být ve všech rolích dokonalá. Ale pokud si uvědomíš, která z nich tě dobíjí a která drtí, můžeš si podnikání nastavit tak, aby tě víc bavilo – a míň vyčerpávalo.
Protože každá hrdinka, i ta nejodvážnější, potřebuje někdy kouzelnou mapu. Tak si tu svou najdi.